Vicdan Zorbalığa Karşı ya da Castellio Calvin'e, okuru Fransız Reformcu Jean Calvin'in diktatörlüğünün hüküm sürdüğü XVI. yüzyıl Cenevre'sine götürür. Calvin'in farklı görüşlere gösterdiği tahammülsüzlük, baskı ve zorla kendi görüşlerini kabul ettirmesini anlatır. Bir tarikat nasıl ortaya çıkar? Neden insanlar bu kadar baskıcı bir tarikatın şehirlerine hükmetmesine izin verdi? Peki bu tarikattan nasıl kurtuldular?
Jean Calvin, Fransız din reformcusu. 16. yüzyılda Avrupa'da gelişen Reform hareketinin en önemli önderlerinden olan John Calvin, Kalvinizm mezhebinin kurucusudur.
Yasak, yasak, yasak: korku verici bir ritim... Ve insan hayret içinde bunca yasaktan sonra Cenevre halkına izin verilmiş ne kalır ki, diye sorabilir. Fazla bir şey kalmaz. İcazet verilen şeyler yaşamak, ölmek, çalışmak, itaat etmek ve kiliseye gitmektir.
Sürgün, hapis, aforoz büyük bir dünya devrimcisi için asla engel oluşturmaz, tersine, her zaman için sadece popüler olmanın gereklerinden sayılır; kitleler tarafından ilahlaştırılmak için geçmişte mağduriyete uğramış olmak gerekir.
Her zaman etkileyici olan şeylere kapılan insanlık, asla sabırlı ve adil olanlara değil, sabitfikirlilere, kendi iradelerini dünya kanununun temel biçimi olarak ilan etme cesaretini gösterenlere biat eder.
Ona karşı tıslayan yılanlar, ona karşı havlayan köpekler, kötü yaratıklar, alçaklar, şeytanın uşakları; özel yaşamında aşırı ölçülü olan bu adam, döneminin ilk hümanistlerini ve teologlarını böyle nitelendirir; Calvin'e akademik düzeyde bile olsa karşı gelinecek olsa hemen "hizmetkarı" üzerinden "Tanrı'nın onuru" incinmiş, birileri St. Pierre'in vaizini kişisel olarak egemenlik tutkunu olarak nitetelemeye kalksa hemen "İsa'nın kilisesi" tehdit edilmiş olur.
Var olmanın yüklediği sorunlardan kurtulmayı sağlayacak bir Mesih'e yönelik özlem, toplumsal ve dinsel peygamberlerin yolunu açan mayanın özünü oluşturur.
Yorumlar
Yorum Gönder